tisdag 3 juli 2007

Byggtermer

Det är spännande att ha tuttar och beställa tjänster på byggcentralen. Att man överhuvudtaget kliver över tröskeln leder till roade blickar hos gubbarna. "en till som sett på äntligen hemma för mycket" Automatiskt verkar gubbarnas röster ställas om i "jahadu lillagumman"-läget. Idag hade jag tänkt mig 4st hyvlade plank 10*160cm långa, 4st tvärslå 45cm och 4st ben 45cm. Ungefär så långt hade jag planerat, och skissat upp. Summan av detta ska bli en bänk till ballen, något som framgick klart och tydligt av min ritning - jag är ju för fan bra på att rita - men tror ni det gick hem? Icke!

Först och främst är det tonen som stör mig, den där dryga lillagummankommentaren är på nåt vis klurigt inbyggd i tonen på gubbarnas snack. Sedan allt fjanteri kring millimetrar hit och dit. Jag går till en byggubbe med min idé för att sedan få hjälp med de praktiska detaljerna, inte för att få ett framskrattat smålänskt "jahadu men det fösstaå du att hyvelplank paå 100mm det gaå inte, utan du måste ne paå en 95millimetrar idiotbrud". Fint tänker jag då tar vi det så... slänger till och med in ett "du kan ju det här så jag litar på dig" och tänker att han kanske kan bli lite glad och skippa den nedlåtande tonen. Icke!

Gubben skrockar vidare "jahaå å dihära tvärslåna hur grova ska di va hade du tänkt då lillagumman" Förlåt mig om jag inte kan alla möjliga tänkbara grovlekar på en jävla trästav... frågar vad han tror behövs, men se nä där går jag bet. Det får jag fundera på själv. Mitt svar blir det något okunniga "så att man kan dra några skruvar i den" blir ju så jävla nervös över att dra till med några millimetrar för mycket och ge honom gratis underhållning igen. Istället framstår jag nu som helt dum i huvudet. Det handlar ändå om en bänk så avancerad att Ronny i klass 6B säkert hade skruvat ihop den på mindre än tre slöjdlektioner.

Vi snackar vidare om millimetrar och jag funderar helta tiden över om gubben inte har sett att det är en enkel jävla bänk jag ska göra eftersom han verkar så skeptiskt inställd till hela mitt projekt. Tillslut säger han "ja de billigaste vore ju om du själv köpte en par plank å såga till själv så jag slipper ägna tid åt ditt fåniga inredningprojet pucko" Säkert jävligt smidigt att köpa hem 3meters plank hem till vår lägenhet utan sågbänk tänker jag och låssas om att jag inte hör. Fan att det ska vara så svårt att gå in på en brädgård, gå rakryggad fram till närmsta gubbe och beställa en tjänst för att sedan gå därifrån lika rakryggad. Men det är kört redan vid plinget vid dörren på nåt vis. Om dom bara visste det jag vet... jag är duktig på att bygga, bara väldigt okunnig när det kommer till termer och millimetrar. Ångrar som fan att jag inte läste bygg på gymnasiet och blev en sjujävla bra snickare med tuttar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är helt otrolig, skrattar så tårarna rinner, vad göra... undrar mamma?

Anonym sa...

Ååå Cicci, förstår din frustration men ge inte upp! Idioter finns det överallt... Fortsätt bygg med huvudet högt och rak rygg, och va stolt över det du är bra på! You go girl;)

Charlotte sa...

Vafan. Sådär blev inte jag behandlad när jag köpte virke i våras. Såg de inte mina tuttar? fän..

Elle sa...

fasen vad jag känner igen mig.. En gång när jag ringde till Net-on-net för att min dvd inte funka frågade de om jag hade satt i kontakten...