söndag 18 mars 2007

Vecka 12

Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram. Moderkakan tar över näringstillförseln till fostret ungefär vid den här tiden. Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.

Hur kan något som är nästan en dm bara väga 15gram? Relativt tom bebbe vi har i magen. Men det gör inget för det känns som om det är världens toffaste lilla bebbe.

I går natt (säg som det är nu cicci...kring 22) när jag skulle sova var det ett förbaskat liv där nere. Jag tror att Öban var lite missnöjd över att jag orkade så lite kladdkaka, för det spännde och bubblade och protesterades inne i magen. Fast eftersom det är 4veckor kvar tills man med lite tur kan börja känna bebben på riktigt så kan ju aktiviteten igår helt enkelt bero på allt bajjet i tarmkanalerna. För en sak har jag lärt mig hittils i min graviditet, ingenting i kroppen fungerar som det ska när man är med bebbe. All energi läggs på att skapa bebbe, så kroppen glömmer sig själv. Väldigt bra...men samtidigt lite störigt ibland.

Inga kommentarer: