fredag 1 juni 2007

Sockerbelsatning

Igår var det dags att testa tjocka mami. Först ska man fasta i 12 timmar, så att man kommer till Mvc fruktansvärt hungrig och törstig. Sedan får man ett stick i fingret... hatar dessa tortyrredskap. Inte för att det gör apont, men att ge fingret till någon som ska skjuta dig längst ut på tippen med en nål... blä. Blodet testas och slutar på värde 4,0 för min del. Tydligen alldeles lagom för en kropp som fastat.

Sedan får man dricka en helvetiskt dryck. Å då menar jag verkligen helvetisk. Det är som sirap fast genomskinligt och med en förrädisk doft av citron. Inte jättegod när man är utsvulten och törstig direkt. Sedan får man sitta på en stol i 2timmar och må illa innan det är dags för dommen. Inte över 10,0 ska man få på blodtestet sedan. För då har man förmodlisch tjockisdiabetes.

Själv hade jag tack och lov bara 6,0. Hurra hurra, jag slipper bli satt på diet!!!!
Däremot hade jag inte helt lysande resultat på Hb-värdet. 108 var inget som fick barnmorskan att applådera direkt. Så nu käkar jag järntabletter.

Idag ska jag fira min odiabetes med våfflor...

Inga kommentarer: